Kosthållning och psykisk hälsa

Det har visat sig att det vi äter och hur vi mår har ett samband. De flesta känner nog till att det inte är ovanligt att trösta sig med mat, och då gärna något som är fett med mycket kalorier och/eller socker. Studier säger dock att dålig kosthållning kan vara en bidragande orsak till att man mår dåligt från första början. Det du äter är alltså inte bara avgörande för din fysiska hälsa – utan även din psykiska.

Relativt nytt koncept

För bara några år sedan lades inte särskilt mycket energi på vad psykiskt sjuka äter. På senare år, när fler studier och upptäckter har gjorts, har man dock börjat satsa på att utbilda psykologer och allmänheten om vad kosthållningen faktiskt har för effekter på välmåendet – att det inte bara är fysiken det påverkar, utan även hur man mår.

Närmare bestämt är det problem som depression och ångest, som visat sig ha ett samband med en dålig kosthållning. En del forskare talar till och med om att vissa matallergier kan ha en roll i manodepressiv sjukdom och schizofreni.

Går åt båda hållen

Forskning pekar alltså på att onyttig kosthållning kan vara en bidragande orsak till depression och ångest, eller åtminstone något som kan göra dig mer sårbar för dessa problem. När någon dock väl har en depression, oavsett vad som ligger bakom dem, förändras relationen till mat markant. Vissa äter nästan ingenting under en svår depression, medan andra äter väldigt mycket. Således är det inte ovanligt att man går upp eller ner i vikt. En del börjar även missbruka t.ex. alkohol i samma veva, vilket kan leda till en ännu större viktuppgång (till exempel ligger kalorier i öl på 42 kcal/100 g).

Så påverkar din kosthållning din mentala hälsa

  • Det är viktigt för hjärnans utveckling. ”Du är vad du äter” stämmer ganska väl in. Bland annat enzymer och hjärnvävnad mår bättre, vilket får som följd att hjärnan kommunicerar bättre med sig själv och med kroppen.
  • Det påverkar hjärnans tillstånd. Vissa näringsämnen är sammankopplade med förändringar som främjar hjärncellerna.
  • Förbättrar bakteriekulturen. En bra bakteriekultur är inte bara bra för din mage, utan också för din hjärna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *