Pannkaka eller pannkaka?

Proteinpannkaka

Pannkaka är inte bara pannkaka. Många väljer att äta nyttigt idag, något som proteinpannkakan är ett exempel på. I den här texten tittar vi lite närmare på hur de faktiskt skiljer sig åt – framför allt vad gäller näringsvärden.

Idag ställer vi ett klassiskt vanligt pannkaksrecept mot Fairing Proteinpannkakamix

Proteinpannkakor

Proteinpannkakor må vara något dyrare än vanliga pannkakor – men det kommer också med betydligt mer innehåll. Ofta är den också lättare att tillaga då den kommer i pulverform. Det enda som behöver tillsättas är vatten.

Näringsvärdena i proteinpannkakor skiljer sig givetvis en hel del från vanliga pannkakor. Siffror från Fairing Proteinpannkaka (per 100 gram):

  • Protein – 66 g
  • Kolhydrater – 17 g. Varav sockerarter – 1,4 g
  • Fett – 5 g, varav mättat fett 3 g.

Bra för kroppen, är de flestas första intryck av näringsvärdena.

Klassiska pannkakor

Klassiska pannkakor är kanske en av de mest lagade rätterna i Sverige. Jämför man en klassisk pannkakas näringsvärden med en proteinpannkakas, ser det dock ganska olika ut. Även dessa siffror är per 100 gram:

  • Protein – 7,1 g
  • Kolhydrater – 24,1 g
  • Fett – 8,4 g, varav mättat fett – 3,1 g

Till det ska sägas att klassiska pannkakor ofta tar mycket längre tid att laga. Givetvis anser dock de flesta att klassiska pannkakor också är det godaste. Frågan är om det är värt att kompensera lite med smaken för att göra bra för kroppen? Till det ska också tilläggas att många anser att proteinpannkakor faktiskt är riktigt gott.

Jämförelse

Som synes ovan skiljer sig de olika pannkakornas innehåll markant åt.

Proteinerna – Den största skillnad mellan dem. Pannkakor förknippas kanske inte vanligtvis som en maträtt som är bra att bygga muskler på, men det är just det som proteinpannkakor är till för. Således finns det en mycket stor skillnad när det kommer till detta.

Klassiska pannkakor: 7,1 g

Proteinpannkakor: 66 g

Kolhydrater – Angående kolhydrater finns en långt gången debatt som handlar om hur nyttigt eller onyttigt det faktiskt är. De flesta tycks ha enats om att kolhydrater är bra om du planerar att göra av med mycket energi efteråt – annars är det helt enkelt mindre bra. Givetvis spelar det in om det är snabba eller långsamma kolhydrater.

Klassiska pannkakor: 24,1 g

Proteinpannkakor: 17 g

 

Fett – Huruvida fett är bra eller dåligt kan också diskuteras. Ofta finns inget universellt svar, vare sig om fett eller om kolhydrater, som passar alla. Faktorer som kroppstyp, träningsschema, om det är omättade eller mättade fetter och om det är snabba eller långsamma kolhydrater spelar starkt in. Hur som helst skiljer sig dock även fettnivå de olika pannkakorna emellan:

Klassiska pannkakor: 8,4 g, varav mättat fett 3,1 g

Proteinpannkakor: 5 g, varav mättat fett 3 g

 

Tittar man på de sammanlagda värdena står det dock klart att proteinpannkakor är nyttigast för gemene man.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *